Nazwa programu
"Wspieranie działań muzealnych"
Organizator
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Kto może składać wniosek
- muzeum
- stowarzyszenie
- fundacja
- kościoły, związki wyznaniowe i ich osoby prawne
Obszar kultury
- zarządzanie kulturą
- inne
Na co
- Z sektora finansów publicznych: wyłącznie samorządowe instytucje kultury, których organizatorzy nie zawarli umowy o współprowadzeniu z Ministrem KiDN. W przypadku samorządowych instytucji kultury będących muzeami uprawnione są jedynie instytucje, które dopełniły procedury uzgodnienia statutu z ministrem.
- Spoza sektora finansów publicznych:
- organizacje pozarządowe
- kościoły i związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne
- prezentacji zbiorów w formie atrakcyjnych projektów wystawienniczych i wydawniczych
- opieki konserwatorskiej nad zbiorami
- Dla wystaw: realizacja projektów kompleksowych z działaniami edukacyjnymi i promocyjnymi dostosowanymi do grup odbiorców
- Dla wydawnictw: udostępnianie zbiorów poprzez publikacje o wysokiej wartości merytorycznej i spójnej koncepcji graficznej
- Dla konserwacji: realizacja działań zgodnie z dobrymi praktykami, wspieranie prewencji konserwatorskiej i zachowanie cennych obiektów
Słowa kluczowe
muzealnictwo, wystawiennictwo, konserwacja zbiorów, edukacja muzealna, digitalizacja, dziedzictwo kulturowe
Minimalna wysokość wsparcia
50 000 zł
Maksymalna wysokość wsparcia
300 000 zł
Wysokość wkładu własnego
20%
Całkowity budżet programu
7 300 000 zł
Koszty kwalifikowane
- honoraria/wynagrodzenia osób realizujących zadania
- koszty wyposażenia i materiałów
- koszty licencji i praw autorskich
- wynajem powierzchni wystawienniczej
- transport
- montaż/instalacje
- ubezpieczenia
- wypożyczenie obiektów
- koszty dostosowania formy przekazu dla osób ze szczególnymi potrzebami
- koszty przygotowania materiałów informacyjnych
- organizacja wystawy czasowej
- stworzenie lub modernizacja wystawy stałej
- stworzenie wystawy wirtualnej
- wydanie katalogu do wystawy lub zbiorów muzealnych
- Działania edukacyjne:
- lekcja tematyczna/muzealna/biblioteczna
- wykład/panel dyskusyjny/spotkanie autorskie
- edukacyjna projekcja/prezentacja multimedialna
- konkurs edukacyjny
- warsztat edukacyjny
- webinarium/warsztat on-line
- podcast/videoblog
- katalog do wystawy (jako działanie dodatkowe przy wystawach stałych i czasowych)
- konserwacja zbiorów (wpisanych do inwentarza lub ksiąg depozytowych)
- zakup wyposażenia (na potrzeby utworzenia lub modernizacji pracowni konserwatorskiej)
- strona/portal internetowy (wyłącznie do prezentacji online zakonserwowanych obiektów)
- W ramach jednego wniosku można realizować tylko jedno działanie główne
- Koszty działań dodatkowych nie mogą przewyższać kosztów działania głównego
- Katalogi muszą być:
- opatrzone numerem ISBN
- dystrybuowane nieodpłatnie
- umieszczone na stronie internetowej wnioskodawcy
- Przy konserwacji zbiorów wymagane jest:
- dokumentacja fotograficzna obiektów
- program prac konserwatorskich
- udział dyplomowanego konserwatora
- publikacja w internecie wizerunków zakonserwowanych obiektów
Inne informacje:
Program realizowany w dwóch naborach: "wystawy i katalogi" oraz "konserwacja zbiorów"
- Możliwość realizacji zadań 1-rocznych lub 2-letnich
- Jeden wnioskodawca może złożyć maksymalnie 2 wnioski w programie
- Program dopuszcza uzyskiwanie przychodów z realizacji zadania
- Dofinansowanie może być udzielone jako pomoc publiczna lub pomoc de minimis
- Program przewiduje możliwość realizacji działań online w przypadku wystaw wirtualnych
Koszty niekwalifikowane
- koszty opracowania i ewidencjonowania zbiorów
- koszty działań towarzyszących (wernisaże, seminaria, konferencje, koncerty)
- koszty zakupu eksponatów
- koszty budowy i remontu obiektów
- wynagrodzenia za nadzór i koordynację
- wynagrodzenia za recenzje
- koszty delegacji
- koszty udostępniania wystawy (np. oprowadzanie, ochrona)
- koszty wynajmu powierzchni biurowych
- zakup systemów alarmowych
- zakup cateringu
Termin rozpoczęcia naboru
14/11/2024
Termin zakończenia naboru
16/12/2024
Strona programu
Dokumenty programu
Jak złożyć wniosek
- Założyć konto w systemie SOP (https://sopprogramy.mkidn.gov.pl)
- Wypełnić elektroniczny formularz wniosku
- Złożyć wniosek elektronicznie przez system SOP
- W przypadku zadań z zakresu konserwacji zbiorów dodatkowo załączyć dokumentację fotograficzną obiektów
Kryteria oceny wniosku
- Spójność koncepcji i realizacja celów programu
- Wartość merytoryczna założeń
- Profesjonalizm i doświadczenie realizatorów
- Adekwatność budżetu
- Dostępność dla odbiorców
- Działania edukacyjne i promocyjne
- Unikatowość projektu
- Spójność z misją wnioskodawcy
- Znaczenie dla rozwoju instytucji
Środki
Krajowe
Informacje dodatkowe
- Uproszczenie rodzajów zadań W 2024 było 7 rodzajów zadań, w 2025 zostały one połączone w 2 nabory. Dziś w ramach naboru można realizować tylko konkretne działania główne, co upraszcza strukturę programu.
- Zmiana w zakresie działań online W 2025 dodano możliwość realizacji całości zadania w formule online wyłącznie dla stworzenia wystawy wirtualnej, podczas gdy w 2024 możliwe były różne działania online.
- Modyfikacja kryteriów oceny W 2025 kryteria oceny zostały uproszczone i zredukowane do 3 głównych kategorii, podczas gdy w 2024 było ich więcej i były bardziej szczegółowe.
- Zmiany w kosztach kwalifikowanych W 2025 wprowadzono bardziej precyzyjne zapisy dotyczące kosztów kwalifikowanych, w tym wyraźne rozgraniczenie kosztów merytorycznych od promocyjnych.
- Nowe wymogi dotyczące katalogów W 2025 wprowadzono wymóg umieszczania katalogów na stronie internetowej wnioskodawcy, czego nie było w 2024.
- Zmiana w zakresie konserwacji W 2025 wprowadzono wymóg udziału dyplomowanego konserwatora niezależnego od wykonawcy konserwacji, co stanowi nowy element kontroli jakości.
- Modyfikacja zasad promocji W 2025 wprowadzono limit 10% na koszty promocji liczony od kwoty wnioskowanej, podczas gdy w 2024 nie było takiego ograniczenia.
- Nowe wymagania dokumentacyjne W 2025 wprowadzono bardziej szczegółowe wymagania dotyczące dokumentacji fotograficznej obiektów do konserwacji.
- Zmiana w zakresie wystaw wirtualnych W 2025 doprecyzowano definicję i wymagania dla wystaw wirtualnych, wprowadzając konkretne kategorie takich wystaw.
- Modyfikacja zasad dostępności W 2025 położono większy nacisk na dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami, wprowadzając konkretne wymogi w tym zakresie.
- Nowy system oceny wniosków W 2025 wprowadzono nowy system oceny z wykorzystaniem mediany ocen ekspertów, podczas gdy w 2024 stosowano inną metodologię.
- Zmiany w zakresie pomocy publicznej W 2025 wprowadzono bardziej szczegółowe zapisy dotyczące pomocy publicznej i pomocy de minimis.
- Modyfikacja wymogów dla beneficjentów W 2025 wprowadzono bardziej precyzyjne wymagania dotyczące prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo-księgowej.
- Zmiana w celach strategicznych programu W 2025 wprowadzono mocniejszy nacisk na "projekty kompleksowe, uwzględniające działania edukacyjne i promocyjne dostosowane do zdefiniowanych grup odbiorców", podczas gdy w 2024 cel był bardziej ogólny.
- Likwidacja zadań wieloletnich powyżej 2 lat W 2024 była możliwość realizacji zadań 3-letnich, natomiast w 2025 ograniczono realizację tylko do zadań 1-rocznych i 2-letnich.
- Usunięcie zadania "wyposażanie pracowni konserwatorskich" W 2024 było to osobne zadanie nr 6, w 2025 zostało włączone jako jeden z elementów działań głównych w ramach naboru dot. konserwacji zbiorów.
- Zmiana w działaniach edukacyjnych W 2025 wprowadzono nowe formy działań edukacyjnych jak webinaria i warsztaty online, których nie było w katalogu działań w 2024.
- Modyfikacja kosztów obsługi zadania W 2025 wprowadzono limit 10% dotacji i nie więcej niż 30,000 zł na koszty obsługi, podczas gdy w 2024 było to 10% i 15,000 zł.
- Nowe wymagania dla wystaw stałych W 2025 wprowadzono wymóg 3-letniego okresu trwałości projektu dla wystaw stałych, czego nie było w 2024.
- Zmiana w zakresie publikacji W 2024 można było realizować różne typy publikacji, w 2025 ograniczono się wyłącznie do katalogów z numerem ISBN.
- Modyfikacja kosztów sprzętu W 2025 wprowadzono bardziej szczegółowe zasady dotyczące zakupu sprzętu, w tym zakaz wykorzystywania go do świadczenia odpłatnych usług konserwatorskich.
- Zmiana w działaniach promocyjnych W 2025 wprowadzono nowe formy promocji, w tym wykorzystanie mediów społecznościowych i narzędzi online.
- Modyfikacja dokumentacji konkurencyjności W 2025 wprowadzono wymóg przeprowadzenia procedury wyboru kluczowych wykonawców przed złożeniem aktualizacji wniosku.
- Usunięcie możliwości zakupu eksponatów W 2024 było możliwe finansowanie zakupu eksponatów w ramach wkładu własnego, w 2025 całkowicie wykluczono taką możliwość.
- Zmiana w działaniach konserwatorskich W 2025 wprowadzono wymóg przygotowania długoterminowego planu konserwatorskiego dla całej kolekcji, czego nie było w 2024.
- Modyfikacja zasad dokumentowania W 2025 wprowadzono bardziej szczegółowe wymagania dotyczące dokumentacji fotograficznej i opisowej konserwowanych obiektów.
- Zmiana w działaniach online W 2024 działania online były traktowane jako dodatkowe, w 2025 mogą stanowić główne działanie w przypadku wystaw wirtualnych.
Video o programie